Zugló fekvése, városrészei és közlekedése

Zugló fekvése

A mai Zugló, Budapest XIV. kerülete, a város centrumától keletre található, Pest középső részén. Észak-Déli irányban Észak-Pestet és Dél-Pestet , Kelet – Nyugat irányban a belvárost és a külső kerületeket köti össze. Mintegy 18,15 km2 területen fekszik. Területe alapján a főváros közepes nagyságú kerületei közé tartozik. Külterülete nincs, ezzel magyarázható, hogy átlagos népsűrűsége 7205 fő/km2, ez közel kétszerese a fővárosi átlagnak.

Zugló Pest tüdeje: 2 400 000 négyzetméter zöldfelület található területén.

A legtöbb kerületszomszéddal rendelkező budapesti kerület. Északon Budapest IV. kerülete, északnyugaton Budapest XIII. kerülete, északkeleten Budapest XV. kerülete, keleten Budapest XVI. kerülete, délkeleten Budapest X. kerülete, délen Budapest VIII. kerülete, délnyugaton Budapest VI. kerülete és Budapest VII. kerülete határolja.

Határai: a Stadionok metróállomástól, az óramutató járása szerint körbe: Dózsa György út, Vágány utca, Dévényi út, Tatai utca, Rákospalotai körvasút sor, Szuglói Körvasút sor, Kerepesi út.

Városrészei

Zugló városrészei olyanok akár egy egy kisebb kerület a kerületben:

  • Alsórákos
  • Herminamező
  • Istvánmező
  • Kiszugló
  • Nagyzugló
  • Rákosfalva
  • Törökőr
  • Városliget

Nagyzugló Budapest XIV. kerületének egyik városrésze. A köznyelv – Kiszugló városrésszel együtt – Zuglónak nevezi.
1873-ban csatolták ezt a területet Budapest X. kerületéhez. 1930 óta a XIV. kerülethez tartozik.

Közlekedés

Jó tömegközlekedési kapcsolatai vannak Észak-Budával, az Árpád-híd vonalán és Pest belső területeivel az Andrássy út, a Thököly út, és a Kerepesi út mentén, Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Mogyoród, Gödöllő agglomerációs településeivel a gödöllői HÉV-vonala révén. A Csömöri út pedig Újpalota lakótelepével köti össze. Két vasútállomása van, Rákosrendező és a Zuglói Vasúti Megálló. Mindkettő budapesti végállomása a Nyugati pályaudvar, Rákosrendezőről észak felé, míg a Zuglói VM-ról kelet, délkelet felé ágaznak szét vasúti vonalai.